Układ zawieszenia
Układ zawieszenia odpowiada w samochodzie za komfort i bezpieczeństwo jazdy, dlatego tak istotna jest jego kontrola oraz utrzymywanie go we właściwym stanie technicznym. Elementy układu takie jak górne zestawy montażowe, amortyzatory, zestawy osłonowo-ochronne i sprężyny zawieszenia, odgrywają dużą rolę w codziennej eksploatacji samochodu.
Jak zdiagnozować usterkę w układzie zawieszenia?
Usunięcie skutku usterki daje tylko chwilową ulgę kierowcy. Konieczne jest dotarcie do przyczyny problemu, a to wcale nie jest łatwe. Potrzebna jest szczegółowa diagnostyka, dzięki której można podjąć odpowiednie działania i usunąć elementy, które są uszkodzone. Jeśli tego nie zrobimy, wówczas mogą one doprowadzać do kolejnych awarii i zużywania się innych części.
Podczas przeglądu układu zawieszenia zajmujemy się:
- oceną stanu technicznego i stopnia tłumienia amortyzatorów
- kontrolą oporów tarcia, które są związane z ruchem zawieszenia
- oceną stanu technicznego oraz sztywności elementów sprężystych
- kontrolą elementów metalowo-gumowych, łożysk i luzów połączeń sworzni kulowych
Na samym początku oceniamy stan zawieszenia jedynie wizualnie. Pomaga to w wykrywaniu problemów związanych z amortyzatorem, drążkiem stabilizatora, sprężyną zawieszenia czy też tulejami metalowo-gumowymi.
Kolejnym etapem jest jazda próbna. Możemy wówczas ocenić jak samochód zachowuje się w trakcie jazdy i wykryć niepokojące dźwięki – skrzypienie, stukot, zgrzyty. Na koniec natomiast przeprowadzamy kompletną diagnostykę, dzięki której możemy wykryć usterki, wcześniej nie dające o sobie znać. Prace naprawcze wykonujemy zgodnie ze wskazówkami producenta.